Menu Close

Bio-Life groeit snel, maar werkt altijd
vanuit een duurzaam perspectief!

Korys is een springplank voor onze groei

Bio-Life is een familiebedrijf, opgericht in 1991, door het echtpaar Bruno Thysebaert en Sandra Lennertz,  twee  ondernemers die zich al in de jaren ‘80 verdiepten in voedings- en aromatherapie, pioniers in de biologische en ecologische sector. In 2010 kwam hun zoon Damien het team versterken. Intussen is het bedrijf stevig gegroeid. Vandaag staan de ondernemers op een kruispunt: om de strategische krijtlijnen voor de toekomst verder uit te tekenen, gingen ze op zoek naar een Belgische, familiale en duurzame investeringspartner. Sounds like Korys… Om de drijfveren achter die keuze te begrijpen spraken wij met zaakvoerders Sandra en Bruno.

Play Video

Waarom zocht Bio-Life een externe investeringspartner?

Sandra Lennertz: “Bijna dertig jaar geleden stampten Bruno en ik het Bio-Life Laboratorium uit de grond. We ontwikkelen en produceren producten op basis van hoogwaardige nutritherapie en fytotherapie van hoge biologische kwaliteit. We hebben ons labo alleen en in alle bescheidenheid opgestart in Vlaams Brabant. Inmiddels zijn we gevestigd op het wetenschapspark Créalys, hebben we een 30-tal medewerkers en verkopen we onze producten in meerdere landen.”

Bruno Thysebaert: “Om een nieuwe groeisprong te maken, stonden we open voor een investeringspartner waarop we konden vertrouwen en die onze waarden deelde. Die investeerder die moest beantwoordden aan onze criteria: Belgisch, familiaal en met een duurzame visie, die hebben we gevonden bij Korys.

Hoe kwam Korys op jullie radar?

Bruno Thysebaert: “De naam ‘Korys’ viel voor het eerst tijdens een bezoek aan Newpharma (nvdr. één van de grootste online apotheken van het land). Zij zijn al jarenlang klant bij ons.”

Sandra Lennertz: “Een investeringsmaatschappij met louter financiële motieven (lees: die enkel een meerwaarde wil realiseren via doorverkoop), die zich niet bekommert om de tewerkstelling en de verderzetting van het bedrijf, die past niet bij ons. Wij zochten een investeringspartner met een lange termijn visie, die onze waarden deelt.”

Wij zochten een investeringspartner met een lange termijn visie, die onze waarden deelt

Wat waren jullie eerste indrukken bij de kennismaking met Korys?

Bruno Thysebaert: “Van bij de eerste ontmoeting klikte het met Korys. We leerden de Korys-delegatie kennen als betrokken, integere mensen. Ze hechten veel belang aan menselijke relaties, waarden en bedrijfsstrategie. Dat voelde je in elk gesprek. Daarnaast begrijpt Korys de manier van denken en de werkwijze van ondernemers zoals wij, die continu innoveren en fors investeren in onderzoek en ontwikkeling en in domeinen die verband houden met milieu en ecologie. Bovendien is Korys een Belgische en familiale investeringsmaatschappij. Dat schept automatisch een band.”

Sandra Lennertz: “Onze verwachtingen stroken op vlak van de algemene ontwikkeling van de business maar evengoed op vlak van de waarden. Net als Korys willen wij duurzaam ondernemen.”

Idearté-Korys-Biolife-20200214-web-015
Idearté-Korys-Biolife-20200214-web-073

Wat verstaan jullie concreet onder ‘duurzaam ondernemen’?

Sandra Lennertz: “Daaronder verstaan wij dat je alles in het werk stelt om te werken met het grootste respect voor de mens en de planeet. Wij geloven in en werken elke dag aan de effectieve verbetering van het welzijn door gebruik te maken van biologische ingrediënten, die je terugvindt in de natuur of in het menselijk lichaam. Onze aanpak is holistisch. Dat wil zeggen dat we het individu in zijn geheel bekijken (lichaam én geest).

Onze ecologische en ethische doelstellingen trekken we door in elke fase van de ontwikkeling en de productie. Denk maar aan de traceerbaarheid van primaire grondstoffen, voornamelijk van natuurlijke of biologische oorsprong. Maar ook aan ons leverancierscharter, waarin onze kwaliteitsverplichtingen zijn opgenomen met het oog op een duurzaam en ethisch partnerschap. Onze geconcentreerde plantenextracten zijn vrij van chemische additieven. En onze producten bevatten geen genetisch gemodificeerde organismen of nano-deeltjes. Ten slotte zijn onze verpakkingen biologisch afbreekbaar, momenteel zetten we zelfs een nieuwe biologische composteerbare verpakking op punt, om nog een stap verder te gaan in het behoud van de natuur. Het volledige management van ons bedrijf wordt bekeken vanuit een perspectief van duurzaamheid.”

De activiteiten van Bio-Life sluiten perfect aan bij de maatschappelijke trends: duurzaamheid en gezondheid?

Bruno Thysebaert: “Dat klopt. Maar dat betekent niet dat de groei vanzelf komt. Integendeel, meer en meer bedrijven surfen mee op die trends. Bio-Life moet dus voorop blijven, door constante innovatie en door de ontwikkeling van nieuwe producten die beantwoorden aan onze strenge kwaliteitsnormen.”

Sandra Lennertz: “Anderzijds willen we het management verder professionaliseren. Corporate governance is één van de stokpaardjes van  Korys. Ons directiecomité bestaat nu uit de drie familieleden. Door externe bestuurders toe te voegen, verruimen we onze blik. Complementaire expertise helpt om de HR-visie en het financieel beleid van Bio-Life naar een hoger niveau te tillen. Dat is belangrijk, om te blijven evolueren, gespecialiseerd personeel aan te trekken en onze nieuwe infrastructuur verder uit te bouwen.”

Het volledige management van ons bedrijf wordt bekeken vanuit een perspectief van duurzaamheid
Idearté-Korys-Biolife-20200214-web-152
Idearté-Korys-Biolife-20200214-web-012

De visie van Thomas:

Investment Director Thomas De Kempeneer vertegenwoordigde Korys tijdens de gesprekken met Bio-Life. Hij was meteen  gecharmeerd door het kersverse Korys portfoliobedrijf: “Eén van onze drie ecosystemen is ‘Conscious Consumer’. Binnen dit ecosysteem spelen we in op nieuwe consumententrends. We zijn ervan overtuigd dat de natuurlijke producten van Bio-Life de bewuste consument aanspreken.”   

Thomas, die sinds kort Directeur is, gelooft rotsvast in de toekomst: “Korys investeert in ondernemingen met een overtuigend track record én met groeipotentieel. Bio-Life beschikt over een uitgebreid en kwalitatief assortiment (nvdr. meer dan 130 producten), dat internationaal in de smaak valt. De eerste stap in het groeitraject is het installeren van een raad van bestuur. Als investeringspartner leggen wij nooit iets op. We helpen ondernemers groeien door in dialoog te gaan over de bedrijfsdoelstellingen.”

Share this article

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Website of Bio-Life