January 2019, Onlineapotheek verovert uw medicijnkast

20.01.2019

De grootste Belgische onlineapotheek Newpharma kan nauwelijks de groei bijhouden, maar koestert al een volgende ambitie: de medicijnkastjes in Zuid Europa vullen. We denken dat we elke drie jaar kunnen verdubbelen in omvang, zegt Dries Colpaert. Newpharma is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven in België. Afgelopen jaar groeide het met 40 procent tegenover 13 procent voor de e-commercemarkt. Newpharma heeft bijna de helft van de Belgische onlineapothekersmarkt in handen en is in Frankrijk de nummer drie. Het verzet jaarlijks 1,4 miljoen pakjes apothekersproducten. Afgelopen jaar was het bedrijf goed voor meer dan 80 miljoen euro omzet in 2008 was dat nog maar 60 000 euro. Die groei is het werk van enkele IT-specialisten die een sterk IT-platform en distributieapparaat hebben uitgebouwd geflankeerd door een wakker marketingbeleid. Iets meer dan een jaar geleden trokken ze vervolgens de Colruyts aan. Die laatsten werden voor een stevig prijskaartje hoofdaandeelhouder via hun family office Korys en de Colruyt Group. De ambities zijn sindsdien alleen maar groter geworden. Newpharma wil in de Europese online apothekers markt zo groot mogelijk worden. We denken dat we elke drie jaar kunnen verdubbelen in omvang, zegt Dries Colpaert, managing director van Korys. België, Frankrijk en Nederland zijn vandaag al belangrijke kernlanden en eind vorig jaar werd Zwitserland toegevoegd via een lokaal partnership. Dat land biedt een markt waar apothekersproducten duur zijn; een onlinespeler kan er dus scherpe prijzen aanbieden. Een volgende geografische stap is Zuid-Europa omdat daar de online markt nog piepklein is maar het potentieel groot. Online is het belangrijk nummer één te worden en dus moet je voldoende snel klaar zijn. We gaan het niet overhaast doen maar op een onderbouwde manier. Kwaliteit van uitvoering is essentieel in e-commerce. Een van de grootste hindernissen bij het uitbouwen van een Europese onlineapotheek is de regelgeving en het verschil in producten. Mensen willen het product waarmee ze vertrouwd zijn. Met een alternatief dat dezelfde eigenschappen heeft moet je niet afkomen, zegt Mike Vandenhooft managing partner en data en e-commercespecialist.

Rem op reclame

De regelgeving is een nog groter pijnpunt. De Orde van Apothekers is niet direct fan van de onlineapotheek. De deontologische code zet een flinke rem op de mogelijkheid publiciteit te kunnen voeren. In Nederland kan het wel vrijuit. Het gevolg is dat Nederlandse onlineapotheken hier publiciteit maken, zegt Colpaert. Medi-Market dat met kortingen werkt en lange openingsuren hanteert kwam al in de vuurlinie van de Orde van Apothekers en trok naar de Belgische Mededingingsautoriteit Het auditoraat vond dat de Orde de mededinging beperkt.
De Orde houdt er niet van dat grootschalige onlinespelers zoals Medi-Market met kortingen klanten proberen te verleiden Gewone apotheken passen in regel de aanbevolen maximumprijs toe. Maar de markt is weinig transparant. Zeker als het product in een lade opgeborgen zit, heeft de consument het raden naar het prijskaartje zolang het product niet gescand is. Op het internet is prijsvergelijking tussen onlinespelers makkelijker.
Newpharma hanteert onlineprijzen die 15 tot 20 procent lager liggen. Maar het wil geen agressieve prijsspeIer zijn geen beleid van laagste prijzen zoals Colruyt Service en convenience zijn belangrijker, zegt Colpaert. Dat belet niet dat in bepaalde productsegmenten zoals verzorgingsproducten zeker in Nederland soms agressieve prijsgevechten losbarsten. Online drogisterijen eisen hun deel van de koek op. Newpharma mikt meer op data analyse om de klant optimaal te bespelen.

Voorschriftvrij

Voorlopig groeit Newpharma nog vanuit Luik waar het een distributiecentrum heeft en 150 mensen tewerkstelt. We geven er ook laaggeschoolden kansen en dat wordt geapprecieerd, zegt Colpaert. De groep wil er blijven groeien zolang het kan. De dag dat er een volledig verbod komt op publiciteit duwt men ons het land uit. Luik ligt dicht bij Nederland en Duitsland, zegt Colpaert.
In Duitsland staan onlineapotheken overigens al het verst. Ze hebben 20 procent van de markt terwijl dat in België 6 a 7 procent is Frankrijk staat met 2 tot 3 procent nog verder achter maar het land biedt een grote markt 5 tot 6 miljard euro dus doet Newpharma er alles aan om de top drie te veroveren. Geneesmiddelen op voorschrift verkoopt Newpharma voorlopig niet. De wet verbiedt dat in België en Frankrijk. De klant mag ze online bestellen maar wij mogen ze niet versturen, zegt Colpaert.
Daardoor blijft een groot deel van de markt onaangeroerd. Geneesmiddelen op voorschrift maken twee derde van de apothekersmarkt uit die in Europa op 100 miljard geschat wordt. Spelers als Amazon zijn er nog niet neergestreken maar vroeg of laat lijkt dat te zullen gebeuren.
In de VS verkopen retailers meestal ook geneesmiddelen. In hun fysieke supermarkten werken ze met een shop in the shop. Carrefour test dat model al uit voor verzorgingsproducten. Vanaf 2022 zullen retailers in België ook voorschriftvrije geneesmiddelen in de supermarkt mogen verkopen.
Het laat zich raden dat Colruyt dan van de marktkennis van Newpharma zal profiteren. Maar Newpharma wil ook zelf bijleren wat fysieke winkels betreft. Dit jaar denken we aan een test met een eerste fysieke winkel voor paramedische artikelen, zegt Vandenhooft. Maar we geloven dat niets aan het grote aanbod van de onlineapotheek kan tippen.